perjantai 26. kesäkuuta 2026

1.6.2026 Päiväretki Bergen-Belsen

Aamulla söimme hotellin aamupalan, joka oli katettu pöytään valmiiksi kahdelle hengelle. Oli sämpylöitä, juustoja, leikkeleitä, graavikalaa, hilloja, lämpimät letut ja marjoja.

Sitten ajoimme vanhalle keskitysleirille, Bergen-Belseniin. Siellä oli iso parkkipaikka ja se sekä näyttely olivat ilmaisia. Aamulla paikalla oli hiljaista.

Kiersimme suuren näyttelytilan, joka herätti surua ja raivoa.


Kuva. Bergen-Belsen



Kuva. Bergen-Belsen


Pitkä teemaan sopiva betoninen käytävä johti ulos, jossa oli mm. obeliski sekä useita tuntemattomien hautakumpuja, joihin haudattu tuhansia ihmisiä samalle paikalle.

Anne Frank on haudattu tänne ja hänellä on sisarensa kanssa oma hautakivi.


Kuva. Bergen-Belsen



Kuva. Bergen-Belsen



Kuva. Bergen-Belsen


Oli noin 20 astetta lämmintä. Käytimme koko paikan tutustumiseen melkein neljä tuntia. Kannattaa varata aikaa, jotta ehtii syventyä näyttelyyn; teksteihin ja järkyttäviin ja surullisiin kuviin paikasta.

Pohdimme, että olisi voinut yhdistää tämän käynnin eiliseen Cellen käyntiin, varsinkin kun ajoimme sinne sen läpi, mutta kierroksen jälkeen olimme molemmat sitä mieltä, että paikka ansaitsi koko meidän päivän, jolloin mihinkään ei ollut kiire ja sai keskittyä rauhoittumaan.

Lähdimme takaisin hotellille, jossa viettäisimme vielä kolmannen yön ja sitten huomenna suuntana Hampuri.

Haimme kaupasta ison salaattiannoksen. Sitten lähempää hotellia vielä kaupasta aamupala ainekset seuraavalle aamulle sekä jälkiruuaksi jäätelöä ja saksalaisia mansikoita ja kuohuviiniä jotka nautimme omalla ulkoterassilla.


Ajokilometrit: noin 80 km

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti