maanantai 22. kesäkuuta 2026

28.5.2026 Päiväretki Wismariin

Lähdimme tutustumaan Wismariin ajan kanssa. Ajoimme junaradan parkkipaikalle, mutta siellä sähköauton laturi ei lähtenyt toimimaan, joten vaihdoimme paikkaa kaupungin pohjoisreunalle, jossa olimme jo toissapäivänä maksullisessa parkissa.  Reilu tunnissa kiersimme "kaikki" nähtävyydet. Kävimme katsomassa ensin pohjoisosassa olevan värikkään talon, Gewölben ristikkotalo, joka on rakennettu joen yläpuolelle (nimi mapsissa on Apartments in the Vaul) ja sen lähellä olevan portin Wassertor. 


Kuva. Gewölben ristikkotalo, Wismar


Kuva. Wassertor, Wismar



Sitten kävellen Maryn kirkko, jossa oli pihalla kirkon vanhoja raunioita, Georgen kirkko, johon pääsi sisälle ja josta löytyi vessa, sekä vielä raatihuone ja tori ja Wasserkunst-kaivo sekä vanhaa kaupunkia.


Kuva. Maryn kirkko, Wismar



Kuva. Georgen kirkko, Wismar



Kuva. Wasserkunst-kaivo , Wismar



Kuva. Vanhassa kaupungissa, Wismar


Sitten currywurst annos torikojusta.

Siirrettiin auto Lindengarten-puiston  eteläpuolelle, josta löytyi kadun varrelta 2 tunnin ilmainen parkkis ja sen vika vapaa paikka. Tätä käytiin jo tutkimassa aiemmin aamulla, mutta paikkoja ei silloin ollut ja mietittiin myös auton lataamista, mutta tässä laturi oli jonkin toimiston pihassa. Kävelimme pienen Linden puiston läpi. Löytyi lampi ja puro puiston koillisosasta, läheltä leikkikenttää. Vain sinisorsia ja kyhmyjoutsenperhe uimassa.

Kävimme Nicholasin kirkon luona ja sen sisälläkin ja lähellä sitä oli kaunis kanava ja silta, jossa oli possupatsaita.


Kuva. Kanava ja possu



Kuva. Nicholasin kirkko



Ostettiin jäätelöä vielä kaupasta ja ladattiin autoa samalla.

Klo 12 jälkeen jätimme Wismarin taakse ja ajoimme vähän eri reittiä takaisin pohjoiseen Kühlungsbornia kohti.

Mutta matkalla vielä käytiin kahden aikaan iltapäivällä Rerikissä rannalla. Rerik on hieno ranta, joka on kapea kaistale, jonka näkee hyvin näköalapaikalta Schmiedeberg.

Maksettiin käynnistä sovelluksella nimeltä 'Mobilet" turistivero, matkailuvero eli Kurtaxe, muutama euro. Tämä vero tuli sinänsä yllätyksenä meille, kun airbnb emäntä kertoi siitä, mutta hän ei veloittanut sitä, vaan jätti asian meidän huoleksi. Etsimme tietoa ja selvisi että Saksan pohjois-osan rantakaupungeissa Kurtaxe pitää maksaa, rannalla ollessa sitä ilmeisesti voidaan käydä kysymässä ja tarkistamassa. Monissa kaupungeissa on oma turistivero. Maksun voi sovelluksen lisäksi tehdä myös tehdä rantojen parkkipaikkojen maksuautomaateista, eli samasta josta ostetaan autolle paikkamaksu.


Kuva. Rerik-rantaa, kuva näköalalta Schmiedeberg



Sitten kauppakäynti ja sieltä aamupalatarpeet. Ja kotimaisia Saksalaisia mansikoita.

Vielä illemmalla kävimme lähellä Kübomare-nimisessä uimahallissa majoituskaupungissamme Kühlungsbornissa. Siellä oli useita saunoja ja uima-allas. Saunaosasto oli kiva, vaikka eurooppalainen tapa olla kaikki henkilöt löylyssä alasti, mutta kaikki iho raajoista lähtien pyyhkeen päällä, oli kummallinen. Eikä löylyä saanut heittää.

Ajokilometrit: noin 90 km.