torstai 25. kesäkuuta 2026

31.5.2026 Päiväretki Celle

Lähdimme sunnuntaina aamulla ajelemaan lähelle Celle-nimiseen kaupunkiin. Perillä laitoimme auton parkkiin lataukseen ja lähdimme tutkimaan nättejä vanhoja taloja, joita riitti monta kadunväliä. Sunnuntaisin näytti olevan kaikki parkkipaikat ilmaisia pysäköidä. 

Oli hiljainen aamu, eikä vielä paljoa turisteja ollut liikkeellä. Kävelimme "pakolliset" nähtävyydet sekä muuten vain siellä täällä ympäriinsä. 

Näimme Cellen vanhimman talon, koristellun ristikkotalon, Celles Ältestdatiertes Haus.

Kuva. Cellen vanhin talo, Celles Ältestdatiertes Haus.



Näimme raatihuoneen, Celle Old Town Hal, Altes Rathaus. Talon luona on myös pienoismalli, Modell von Celle. Lähellä seinässä on korkealla Glockenspiel, joka joskus aktivoituu ja siinä liikkuu hahmoja, me ei nähty. 


Kuva. Cellen raatihuone


Kuva. Cellen pienoismalli


Käveltiin Cellen linnan ympäri.


Kuva. Cellen linna


Hoppener Haus on ulkoa päin myös nätti.


Kuva. Hoppener Haus, Celle


Hiukan piti etsiä, mutta löytyi maasta raatihuoneen läheltä upotettu hevosenkenkä, Historisches Hufeisen.


Kuva. Historisches Hufeisen, Celle


Cellen kadut ovat tosi nättejä. Löytyi myös yllättäen näyteikkunasta tuttuja herkkuja Suomesta.


Kuva. Celle



Kuva. Celle


Kuva. Celle


Kuva. Celle


Lämpöä oli +18, sama jo aamusta. Sää pilvinen. Kun olimme lähtemässä pois, tuli muutama vesipisara.

Kävimme syömässä Cafe am Hafenissa, kaupungin luoteispuolella, jossa täytetty mozzarellaleipä oli taivaallista.

Klo 13 aikoihin olimme palanneet takaisin majoitukseen päin ja pysähdyimme katsomaan Kloster Wienhausenin. Hieno rakennus. Lähdimme kävelemään yhtä merkittyä polkua, w2. Reittejä oli useita, enkä ole varma mentiinkö välillä jotain muutakin polkua. Ympyräreitin lopussa alkoi juuri satamaan kaatamalla ja juoksimme loput metrit takaisin autoon.


Kuva. Kloster Wienhausen


Illalla katsoimme lätkän finaalin hotellissa huoneessamme, saksankielisellä selostuksella.


Ajokilometrit: noin 25 km

keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

30.5.2026 Kühlungsborn - Wienhausen

Aamulla jätimme Kühlungsbornin taakse ja suuntasimme keulan pohjois-Saksasta lounaaseen ja kohti seuraavaa majoitusta, joka olisi Wienhausenissa.

Matkalle osui Schwerin linna, jossa halusin käydä. Mahtava linna jo ulkoapäin, kun lähestyimme sitä pohjoispuolelta parkkipaikalta Alter Garten tieltä. Maksoimme sisäänpääsyn heti kun linna aukesi ja kiertelimme linnassa muutaman tunnin ja sen jälkeen vielä linnan upeassa puutarhassa. Muitakin ihmisiä oli liikkeellä runsain määrin lauantain vietossa. Lähdimme linnalta pois vasta lähemmäs puoli yksi. 


Kuva. Schwerin linna


Kuva. Schwerin linna


Kuva. Schwerin linna



Kuva. Schwerin linna


Seuraavaksi suuntasimme Ludwigslust palatsille vähän etelämpänä. Jätettiin auto lähelle Penny-kaupan pihalle ja käveltiin linnalle, koska tiedettiin että katsotaan se vain ulkoapäin. Yllättäen linnalla oli avajaiset, joku uusi siipi avattiin yleisölle, joten paikalla oli valtavasti väkeä ja pitkä jono ihmisiä ovelle ja autoja linnan edusta täynnä ja opastajat häätämässä seuraavia autoja pois paikalta tilanpuutteen vuoksi. Sisäänkäynnillä pidettiin selvästi joku puhe, jota me ei kauempaa kuultu ja päästettiin ilmapallokimppuja taivaalle luontoa roskaamaan.


Kuva. Ludwigslust palatsi


Katsoimme pihan vesiputouskoristeen ja poistuimme paikalta hämmästelemään viivasuoraa ja oudon leveää Schloßstraße-katua. Sen varrelta löytyi yllättäen info, jossa vanhan tädin kanssa yritimme jutella ja kysellä vessaa, kunnes lopulta osattiin tekoälyn opastuksella sanoa täysin oikea fraasi, toilet-sanaa hän ei ymmärtänyt.


Kuva. Ludwigslust palatsin vesiputouskoriste


Päivä oli kuuma ja lähdimme linnan puutarhan kautta takaisin autolle ja jatkoimme matkaa.

Päivä oli kulunut pienten omien eväiden syömisellä, mutta ajaessa etelään päin päätimme nälkäisinä etsiä mäkin ja sellainen löytyikin Uelzenista, jossa olimme puoli neljän aikaan. Automaatista tilaaminen oli helpompaa kuin tiskiltä. Auto oli laturissa syömisen ajan.

Kylläisinä lähdimme kohti majapaikkaamme, jossa olisimme kolme seuraavaa yötä, Landhotel Klosterhof, Wienhausenissa, tai ehkä tarkemmin Oppershausenissa. Päästyämme isoon 120 neliön huoneeseemme nättiin rakennukseen, lähdimme käymään kaupassa hakemassa aamupalatarpeita seuraavalle aamulle, joka olisi sunnuntai, jolloin kaupat olisivat käytännössä kaikki suljettuna.

Autoon reilu vuosi sitten ostettu pieni matkajääkaappi on osoittautunut tarpeelliseksi, varsinkin kun sen saa eri johdolla kiinni normaaliin töpseliin ja otettua huoneeseen mukaan ja siten vaikka säilytettyä siellä aamupala-jogurttia, juustoa ja mehua. Vaikka huone oli iso, oman keittiömme sähköissä oli jotain vikaa, eikä sitä voinut käyttää.

Päätimme ottaa sitä seuraavalle maanantai-aamulle hotellin oman aamupalan, jonka ilmoitimme kiireiselle omistajalle.


Ajokilometrit: noin 250 km

tiistai 23. kesäkuuta 2026

29.5.2026 Päiväretki Warnemündeen

Aamulla perjantaina lähdettiin ajelemaan itään päin suuntana Warnemünde. Matkalla sinne on Nienhagen, jonka hieno metsä nimeltä Gespensterwald houkutteli katsomaan. Auto pieneen maksulliseen parkkiin rannan lähelle, jossa vielä oli tyhjää. Maksettiin myös Kurtaxe Kühlungbornen alueelle, johon myös Nienhagen kuuluu, tarkoituksena illalla vielä käydä oman majoituskylän rannalla. 

Käveltiin rannan yläpuolta länteen päin kävelypolkuja pitkin. Metsä tuli nopeasti vastaan. Nätin ja erikoisen näköistä, kun tämän tyyppinen metsä oli vain pienellä alueella. 


Kuva. Gespensterwald on metsä Nienhagenissa


Sitten Warnemündeen, joka kuuluu ilmeisesti Rostockin alueeseen, ja jossa myös oma Kurtaxe matkailuvero. Saatiin auto hidaslaturiin kirkon lähelle kadun varteen ja käveltiin rannalle, jossa aallonmurtajalle käveltiin päätyyn asti. Aurinko paistoi kuumasti. Nähtiin hylje vedessä. Aaltojen kohina on kivaa kuultavaa.


Kuva. Warnemünden aallonmurtajalle pääsee kävelemään


Sitten katsomaan rannalle tehty majakka ulkoapäin. Täällä oli väkeä liikkeellä aurinkoisena päivänä. Käytiin syömässä Herbertsissä, joka eniten houkutti kaikista rannan lukuisista paikoista. Parsa-mansikkasalaatti eli herkullista.


Kuva. Warnemünden majakka


Kuva. Warnemündessa



Kuva. Herbertsin herkullinen salaatti


Paluumatkalla majoitukseen käytiin puoli kolmen aikaan tutustumaasa Doberaner Münster-kirkkoon Bad Doberanissa. Komea kirkko. Maksettiin sisälle ja oltiin puutarhassa. Tämä oli vain reilun puolen tunnin käynti yhteensä. Auto jäi maksulliseen parkkiin. Mutta kierrellessä huomattiin, että pidemmällä olisi ollut ilmainen kiekollinen pysäköinti tien vierellä.


Kuva. Doberaner Münster-kirkko Bad Doberanissa


Kuva. Doberaner Münster-kirkko Bad Doberanissa


Kühlungsbornissa vielä käytiin vihdoin oman majoituskylän rannallakin katsomassa. Ihan iso paikka tämäkin. Pitkä puinen laituri, johon pystyi kävelemään päätyyn asti.


Kuva. Kühlungsbornin rantalaituri



Kuva. Kühlungsbornin rantaa


Viimeinen ilta Kühlungsbornissa airbnb:ssä ja seuraava majoitus on jo varattu etelämpää Wienhausenista.


Ajokilometrit: noin 65 km

maanantai 22. kesäkuuta 2026

28.5.2026 Päiväretki Wismariin

Lähdimme tutustumaan Wismariin ajan kanssa. Ajoimme junaradan parkkipaikalle, mutta siellä sähköauton laturi ei lähtenyt toimimaan, joten vaihdoimme paikkaa kaupungin pohjoisreunalle, jossa olimme jo toissapäivänä maksullisessa parkissa.  Reilu tunnissa kiersimme "kaikki" nähtävyydet. Kävimme katsomassa ensin pohjoisosassa olevan värikkään talon, Gewölben ristikkotalo, joka on rakennettu joen yläpuolelle (nimi mapsissa on Apartments in the Vaul) ja sen lähellä olevan portin Wassertor. 


Kuva. Gewölben ristikkotalo, Wismar


Kuva. Wassertor, Wismar



Sitten kävellen Maryn kirkko, jossa oli pihalla kirkon vanhoja raunioita, Georgen kirkko, johon pääsi sisälle ja josta löytyi vessa, sekä vielä raatihuone ja tori ja Wasserkunst-kaivo sekä vanhaa kaupunkia.


Kuva. Maryn kirkko, Wismar



Kuva. Georgen kirkko, Wismar



Kuva. Wasserkunst-kaivo , Wismar



Kuva. Vanhassa kaupungissa, Wismar


Sitten currywurst annos torikojusta.

Siirrettiin auto Lindengarten-puiston  eteläpuolelle, josta löytyi kadun varrelta 2 tunnin ilmainen parkkis ja sen vika vapaa paikka. Tätä käytiin jo tutkimassa aiemmin aamulla, mutta paikkoja ei silloin ollut ja mietittiin myös auton lataamista, mutta tässä laturi oli jonkin toimiston pihassa. Kävelimme pienen Linden puiston läpi. Löytyi lampi ja puro puiston koillisosasta, läheltä leikkikenttää. Vain sinisorsia ja kyhmyjoutsenperhe uimassa.

Kävimme Nicholasin kirkon luona ja sen sisälläkin ja lähellä sitä oli kaunis kanava ja silta, jossa oli possupatsaita.


Kuva. Kanava ja possu



Kuva. Nicholasin kirkko



Ostettiin jäätelöä vielä kaupasta ja ladattiin autoa samalla.

Klo 12 jälkeen jätimme Wismarin taakse ja ajoimme vähän eri reittiä takaisin pohjoiseen Kühlungsbornia kohti.

Mutta matkalla vielä käytiin kahden aikaan iltapäivällä Rerikissä rannalla. Rerik on hieno ranta, joka on kapea kaistale, jonka näkee hyvin näköalapaikalta Schmiedeberg.

Maksettiin käynnistä sovelluksella nimeltä 'Mobilet" turistivero, matkailuvero eli Kurtaxe, muutama euro. Tämä vero tuli sinänsä yllätyksenä meille, kun airbnb emäntä kertoi siitä, mutta hän ei veloittanut sitä, vaan jätti asian meidän huoleksi. Etsimme tietoa ja selvisi että Saksan pohjois-osan rantakaupungeissa Kurtaxe pitää maksaa, rannalla ollessa sitä ilmeisesti voidaan käydä kysymässä ja tarkistamassa. Monissa kaupungeissa on oma turistivero. Maksun voi sovelluksen lisäksi tehdä myös tehdä rantojen parkkipaikkojen maksuautomaateista, eli samasta josta ostetaan autolle paikkamaksu.


Kuva. Rerik-rantaa, kuva näköalalta Schmiedeberg



Sitten kauppakäynti ja sieltä aamupalatarpeet. Ja kotimaisia Saksalaisia mansikoita.

Vielä illemmalla kävimme lähellä Kübomare-nimisessä uimahallissa majoituskaupungissamme Kühlungsbornissa. Siellä oli useita saunoja ja uima-allas. Saunaosasto oli kiva, vaikka eurooppalainen tapa olla kaikki henkilöt löylyssä alasti, mutta kaikki iho raajoista lähtien pyyhkeen päällä, oli kummallinen. Eikä löylyä saanut heittää.

Ajokilometrit: noin 90 km.


lauantai 20. kesäkuuta 2026

27.5.2026 Päiväretki Rügenin saari ja Stralsund

Aamupalan jälkeen airbnb:n keittiössä lähdimme ajamaan itään Pohjois-Saksassa. Ajoimme 2 tuntia Rügenin saarelle. Siellä oli kohteena Treetop walk, Baumwipfelpfad, jonka kohokohta kävelyn lopussa oli korkealle spiraalimaisesti kiertyvä kävelysilta. Hieno rakennelma. Korkealta näkyi pitkälle. Sisäänpääsy oli 14,50 e per hlö. Auto jätettiin kierroksen ajaksi hidaslaturiin, jolloin ei tullut parkkimaksua.


Kuva. Rügen Treetop walk, Baumwipfelpfad



Kuva. Rügen Treetop walk, Baumwipfelpfad


Haimme kaupasta jäätelöt. Sitten palailimme takaisin länteen päin. 

Kävimme vielä Stralsundissa Ozeaneum akvaariossa. Auto jäi maksulliseen parkkiin, josta ehkä saimme vikan paikan. Hieno oli sen rakennus rannalla. Alkuun iso museo-osuus kunnes päästiin kalojen ja perunpingviinien (Humboldt pinguin) luo. Pingviinit ovat kyllä suloisia! Lopussa isossa salissa pääsi makoilemaan tuoleilla ja katsoa esitystä valaista, lähinnä äänipainotteinen esitys.


Kuva. Stralsund Ozeaneum



Kuva. Stralsund Ozeaneum



Stralsundissa kiersimme vielä katsomassa akvaarion jälkeen rannan ison purjelaivan ulkoapäin sekä vanhan erikoisen näköisen luotsiaseman, joka on nykyään museo.


Kuva. Stralsundin rannan purjelaiva



Kuva. Stralsundin rannan vanha luotsiasema



Oli kova nälkä, joten Milan vene osui sopivasti kohdalle rannalla tarjoten erilaisia täytettyjä kalaleipiä. Myös alkoholiton radler maistui todella hyvältä pitkän jaloilla olon jälkeen terassilla.

Kävimme vielä raatihuoneen ja sen torin luona ja kakkupalalla Bäcker Kadatzissa. Ja katsomassa portin nimeltä Kniepertor.


Kuva. Stralsund raatihuoneentori



Kuva. Stralsundin portti Kniepertor



Kello oli jo yli viisi. Aika palata takaisin majoitukseen.

Ajokilometrit: noin 360 km

torstai 18. kesäkuuta 2026

26.5.2026 - Lübeck - Kühlungsborn

Aamu Lyypekissä valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Oli luvattu helteitä yhdeksi päiväksi ja meille se osuisi reissun ensimmäiseen päivään ja kaupungin tutkiskeluun.

Jätimme vielä matkatavarat hotelliin, josta pitäisi poistua ennen klo 12. Samoin tien varrella olevasta parkkipaikasta haluttiin poistua samalla, kun kiekolla ollut ilmainen aika tuli täyteen. Hotellimme oli Lyypekin saaren länsipuolen sillan länsipuolella.

Lähdimme heti aamupalalle Taste-nimiseen kahvilaan josta otimme smoothieta ja täytetyt bagelit. Herkullista. Matkalla syömään näimme heti ensimmäiset nähtävyydet, sillan jälkeen Holsentor-portin sekä Salzspeicher-talot eli suolavarastot; taloryhmässä 6 kpl tiilitaloja, nykyisin kai joku kauppakeskus muun muassa.


Kuva. Lyypekin Salzspeicher-talot eli suolavarastot


Seuraavaksi kävelimme katsomaan hauskoja Lyypekin koristeellisia kapeita katuja ja käytäviä, joissa paikalliset asuvat, mutta ne ovat vapaita kulkea, kunnioittaen asukkaita. Niitä löytyy esimerkiksi ne kolme missä me kävimme: mapsissa nimet Füchtingshof, Haasenhoff ja Höveln Gang (Von-Hövenl-Gang). Hauskoja ja kauniiksi koristeltuja hiljaisia kadunpätkiä. Matkalla näihin ihastelimme kesäistä säätä ja ruusuja talojen seinustoilla.


Kuva. Lyypekin koristeelliset kadut.


Kuva. Lyypekin koristeelliset kadut.


Seuraavaksi vanhassa kaupungissa kävimme katsastamassa Marien Kirchen ja Hansestadt eli kaupungintalon (town hall). Lyypekin tuomiokirkon luona ei käyty.


Kuva. Lyypekin Marien Kirche


Piipahdimme ostamassa suklaata ja marsipaania kuuluisasta Café Niederegger-kahvilasta. Myöhemmin näimme jokaisessa marketissa samoja herkkupakkauksia.

Sitten kello oli 10, ja maksoimme että pääsemme hissillä Turm der St. Petri Kirchen torniin. Oli hienon maisemat korkealta.


Kuva. Turm der St. Petri Kirchen tornista kohti Holsentor-porttia ja suolavarastoja


Oli aika mennä hotellille klo 11 jälkeen ja kirjautua ulos ja ottaa auto alle. Ajoimme vielä pohjoispuolelle parkkiin, lähelle toista nähtävyys-porttia, Burgtor, koska emme olleet valmiita vielä jättämään Lyypekkiä taakse, eikä meillä ollut kiire. Olimme varanneet etukäteen airbnb asunnon Kühlungsbornista lyhyen matkan päästä 4 yöksi.


Kuva. Burgtor-portti


Pohjoispuolella parkkiksella laitoimme auton hidaslataukseen kiertelyn ajaksi, koska lataamalla ei tarvinnut maksaa parkkimaksua. Kallista ei pysäköinti ole, mutta ainakin Saksassa lataus yleensä poisti parkkimaksun tarpeen, joten sitä kannatti käyttää. Aina sähköä mahtuu autoon lisää hitaalla nopeudella, jonka aikana voi muutaman tunnin olla ulkona.

Kiertelimme hiukan Lyypekin saaren pohjoisosaa. Ostimme jäätelöt Italialaisesta pienestä kaupasta ja kävimme kirjastossa vessassa. Hyvä vinkki jos tarvitsee käyttää vessaa matkoilla!

Kävimme vielä ruokakaupassa hakemassa juotavaa ja sitten oli aika jättää Lyypekki taakse. Sää oli lämmennyt jo 31 asteeseen ja oli todella kuuma.

Matkalla kaupunki Wismar osui sopivasti seuraavan nälän kohdalla, joten taas auto laturiin, kirjastoon veskiin ja löysimme läheltä kehutun kojun "Fischimbiss "Zur Fischerkoppel"", josta söimme kalasoppaa ja kalaa ja perunasalaattia. Kiva persoonallinen paikka. Wismariin tulisimme vielä uudestaan toisena päivänä.

Löysimme airbnb:n, kävimme kaupassa hakemassa seuraaville aamuille aamupalaa ja evästä. Ilta kului omalla terassilla paikallista olutta maistellen ja suunnitellen seuraavia päiviä.


Ajokilometrit: noin 105 km



tiistai 16. kesäkuuta 2026

24.5-25.5.2026 Helsinki - Lübeck

Matkamme alkoi 24.5 sunnuntaina laivamatkalla Vuosaaresta Travemündeen. Finnlinesin laivan Finnladyn piti lähteä klo 15.00, mutta lähtö viivästyi tuntemattomista syistä tunnin verran. Tämä tietysti harmitti meitä, koska olimme varanneet jo majoituksen Lübeckistä seuraavaksi illaksi 25.5 eli olisimme myöhästymisen takia perilläkin myöhemmin. Emme tällä kertaa aikoisi tutustua ollenkaan Travemündeen. 

Laivalla olimme varanneet etukäteen täysihoidon, eli meillä kuului kaikki ateriat: ensimmäisen illan illallinen, seuraavan päivän aamupala, lounas ja illallinen. Kaikki olivat buffetteja ja ruoka vaihtui jokaiseen täysin. Alkoholijuomat ja virvoitusjuomat kuuluivat hintaan sekä ensimmäisenä iltana että seuraavassa lounaassa.

Halusimme vähän ekstraa ja yövyimme laivassa hienommassa parisänkyhytissä, johon kuului kuohuvaa, virvoitusjuomia (Amalia) ja suklaata (Milka). Mieheni teki vielä maanantain etätyöpäivän laivasta käsin ennen kesäloman alkamista ja siksi olimme ottaneet nettipaketin laivaan.

Perillä Travemündessä olimme siis lähtöä seuraavana iltana myöhään noin klo 23. Oli jo pimeää kun lähestyimme satamaa, jossa korkea tornitalo ja sen huipulla oleva majakka näkyi jo kauas merelle. 

Kesti pitkään päästä ulos laivasta, kun ensin sieltä päästettiin ulos rekkoja. Onneksi ajomatka ei ollut pitkä Travemündesta Lübeckiin. Vain puolisen tuntia, reilu 20 km. Matkan varrella piti pysähtyä jossain auki olevassa huoltoasemassa ostamassa pysäköintikiekko, joka tuli meille laivassa yllätyksenä, että Saksassa pitää olla sininen kiekko, jossa yläreunassa teksti saksaksi. 

Löysimme onneksi yhden tyhjän parkkipaikan hotellin edestä kadulta. Hotellissa olimme vasta vähän ennen yhtä yöllä, joten heti vaan nukkumaan.

Kuva. Finnladyn kannelta kohti auringonlaskua

Ajokilometrit autolla: noin 20 km