Matkalla yhtäkkiä mieheni huomasi kyltin "Hundertwasser". Selvitin liittyykö se Uuden-Seelannin vessaan ja kyllä niin on. Suuntasimme siis Uelzenin rautatieasemalle. Auto parkkiin, löytyi hidaslaturi, ja kävimme tutustumassa hienoon arkkitehtuuriin. Asema on normaalissa käytössä. Mieheni kävi maksullisessa vessassa katsomassa miltä se näyttää, kun on kokemusta Uudessa-Seelannissa saman tekijän vessasta. Onhan se psykedeelinen.
Matka jatkui pohjoiseen. Oli 20 astetta lämmintä. Lüneburgissa pysähdyimme Lidlissä hakemassa eväitä.
Ajoimme Elbe-joen vartta. Suunnitelma olisi käydä tänään toisessa keskitysleirissä nimeltä Neuengamme. Olimme perillä 11 jälkeen.
Neuengamme on erilainen kuin eilinen Bergen-Belsen. Täällä on isot alueet mallinnettu missä olivat talot aikoinaan. On yksi talo, jossa on päänäyttely. Monta eri rakennusta saisi kiertää läpi, mutta oli niin kuuma ja paikalla paljon koululaisryhmiä, joten emme käy kaikissa. Taloissa ei ole ilmastointia. Näimme vanhan vankilan aidot perustukset. Vartiotornin. Tehtaita. Rekonstruoidun junaradan. Muistotalon nimilistoineen ja aukion, jossa pylväs muistoksi. Lisäksi on pieni puisto.
Kahden aikoihin jatkoimme matkaa.
Etsiydyimme hotelliimme Hampurissa. Päätimme lähteä saman tien julkisilla keskustaan, koska kello oli vasta noin 15. Pari metroa ensin ja sitten mieheni halusi heti jatkaa lauttaan, koska nekin näköjään kuuluu päivälippuun. Lautta tulikin nopeasti ja saimme seisomapaikan yläosasta. Lauttoja näkyi olevan kaiken näköisiä ja värisiä.
Jäimme pois lautasta nopealla päätöksellä toimistotalon, Dockland Office Building, kohdalla, jonka päälle näytti kiipeävän väkeä portaita pitkin. Mekin kiipesimme.
Hyppäsimme lauttaan vielä länteen päin ja jäimme pois Finkenwerder-pysäkillä ja menimme syömään terassiravintolaan Landungsbrücke Fnkenwerder. Ruoka oli ok, mutta tarjoilija tai laite itsessään tuntui huijaavan maksutilanteessa meiltä tipin, eikä tarjoilija tehnyt juuri mitään vaikka siitä ääneen sanottiin. Oli kuulemma meidän painallus, mutta ei ollut. Ruokaillessa lähelle kentälle laskeutui jättimäinen Airbus lentokone jolla valaan kuono.
Lähdimme takaisin lautalla itään päin isoille laitureille, St. Pauli. Satoi hiukan vettä, mutta se raikasti mukavasti + 25 asteen lämpötilaa, kun käveltiin rannan kävelykatua pitkin itään päin, kunnes löydettiin sopiviin metroihin takaisin hotellille. Huomenna sitten koko päiväksi uudestaan pyörimään Hampuriin.
Ajokilometrit: noin 135 km









