Aamu Lyypekissä valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Oli luvattu helteitä yhdeksi päiväksi ja meille se osuisi reissun ensimmäiseen päivään ja kaupungin tutkiskeluun.
Jätimme vielä matkatavarat hotelliin, josta pitäisi poistua ennen klo 12. Samoin tien varrella olevasta parkkipaikasta haluttiin poistua samalla, kun kiekolla ollut ilmainen aika tuli täyteen. Hotellimme oli Lyypekin saaren länsipuolen sillan länsipuolella.
Lähdimme heti aamupalalle Taste-nimiseen kahvilaan josta otimme smoothieta ja täytetyt bagelit. Herkullista. Matkalla syömään näimme heti ensimmäiset nähtävyydet, sillan jälkeen Holsentor-portin sekä Salzspeicher-talot eli suolavarastot; taloryhmässä 6 kpl tiilitaloja, nykyisin kai joku kauppakeskus muun muassa.
Seuraavaksi kävelimme katsomaan hauskoja Lyypekin koristeellisia kapeita katuja ja käytäviä, joissa paikalliset asuvat, mutta ne ovat vapaita kulkea, kunnioittaen asukkaita. Niitä löytyy esimerkiksi ne kolme missä me kävimme: mapsissa nimet Füchtingshof, Haasenhoff ja Höveln Gang (Von-Hövenl-Gang). Hauskoja ja kauniiksi koristeltuja hiljaisia kadunpätkiä. Matkalla näihin ihastelimme kesäistä säätä ja ruusuja talojen seinustoilla.
Seuraavaksi vanhassa kaupungissa kävimme katsastamassa Marien Kirchen ja Hansestadt eli kaupungintalon (town hall). Lyypekin tuomiokirkon luona ei käyty.
Piipahdimme ostamassa suklaata ja marsipaania kuuluisasta Café Niederegger-kahvilasta. Myöhemmin näimme jokaisessa marketissa samoja herkkupakkauksia.
Sitten kello oli 10, ja maksoimme että pääsemme hissillä Turm der St. Petri Kirchen torniin. Oli hienon maisemat korkealta.
Oli aika mennä hotellille klo 11 jälkeen ja kirjautua ulos ja ottaa auto alle. Ajoimme vielä pohjoispuolelle parkkiin, lähelle toista nähtävyys-porttia, Burgtor, koska emme olleet valmiita vielä jättämään Lyypekkiä taakse, eikä meillä ollut kiire. Olimme varanneet etukäteen airbnb asunnon Kühlungsbornista lyhyen matkan päästä 4 yöksi.
Pohjoispuolella parkkiksella laitoimme auton hidaslataukseen kiertelyn ajaksi, koska lataamalla ei tarvinnut maksaa parkkimaksua. Kallista ei pysäköinti ole, mutta ainakin Saksassa lataus yleensä poisti parkkimaksun tarpeen, joten sitä kannatti käyttää. Aina sähköä mahtuu autoon lisää hitaalla nopeudella, jonka aikana voi muutaman tunnin olla ulkona.
Kiertelimme hiukan Lyypekin saaren pohjoisosaa. Ostimme jäätelöt Italialaisesta pienestä kaupasta ja kävimme kirjastossa vessassa. Hyvä vinkki jos tarvitsee käyttää vessaa matkoilla!
Kävimme vielä ruokakaupassa hakemassa juotavaa ja sitten oli aika jättää Lyypekki taakse. Sää oli lämmennyt jo 31 asteeseen ja oli todella kuuma.
Matkalla kaupunki Wismar osui sopivasti seuraavan nälän kohdalla, joten taas auto laturiin, kirjastoon veskiin ja löysimme läheltä kehutun kojun "Fischimbiss "Zur Fischerkoppel"", josta söimme kalasoppaa ja kalaa ja perunasalaattia. Kiva persoonallinen paikka. Wismariin tulisimme vielä uudestaan toisena päivänä.
Löysimme airbnb:n, kävimme kaupassa hakemassa seuraaville aamuille aamupalaa ja evästä. Ilta kului omalla terassilla paikallista olutta maistellen ja suunnitellen seuraavia päiviä.
Ajokilometrit: noin 105 km





