tiistai 16. kesäkuuta 2026

24.5-25.5.2026 Helsinki - Lübeck

Matkamme alkoi 24.5 sunnuntaina laivamatkalla Vuosaaresta Travemündeen. Finnlinesin laivan Finnladyn piti lähteä klo 15.00, mutta lähtö viivästyi tuntemattomista syistä tunnin verran. Tämä tietysti harmitti meitä, koska olimme varanneet jo majoituksen Lübeckistä seuraavaksi illaksi 25.5 eli olisimme myöhästymisen takia perilläkin myöhemmin. Emme tällä kertaa aikoisi tutustua ollenkaan Travemündeen. 

Laivalla olimme varanneet etukäteen täysihoidon, eli meillä kuului kaikki ateriat: ensimmäisen illan illallinen, seuraavan päivän aamupala, lounas ja illallinen. Kaikki olivat buffetteja ja ruoka vaihtui jokaiseen täysin. Alkoholijuomat ja virvoitusjuomat kuuluivat hintaan sekä ensimmäisenä iltana että seuraavassa lounaassa.

Halusimme vähän ekstraa ja yövyimme laivassa hienommassa parisänkyhytissä, johon kuului kuohuvaa, virvoitusjuomia (Amalia) ja suklaata (Milka). Mieheni teki vielä maanantain etätyöpäivän laivasta käsin ennen kesäloman alkamista ja siksi olimme ottaneet nettipaketin laivaan.

Perillä Travemündessä olimme siis lähtöä seuraavana iltana myöhään noin klo 23. Oli jo pimeää kun lähestyimme satamaa, jossa korkea tornitalo ja sen huipulla oleva majakka näkyi jo kauas merelle. 

Kesti pitkään päästä ulos laivasta, kun ensin sieltä päästettiin ulos rekkoja. Onneksi ajomatka ei ollut pitkä Travemündesta Lübeckiin. Vain puolisen tuntia, reilu 20 km. Matkan varrella piti pysähtyä jossain auki olevassa huoltoasemassa ostamassa pysäköintikiekko, joka tuli meille laivassa yllätyksenä, että Saksassa pitää olla sininen kiekko, jossa yläreunassa teksti saksaksi. 

Löysimme onneksi yhden tyhjän parkkipaikan hotellin edestä kadulta. Hotellissa olimme vasta vähän ennen yhtä yöllä, joten heti vaan nukkumaan.

Kuva. Finnladyn kannelta kohti auringonlaskua

Ajokilometrit autolla: noin 20 km


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti